Legutóbb „RPA – MIT JELENT? SZÜKSÉGÜNK VAN RÁ?” című bejegyzésünkben igyekeztünk átfogó ismeretekkel szolgálni arról, hogy a szoftverrobotok nem a távoli jövőt jelentik, és nem is a nagyvállalatok, vagy infotech cégek sajátjai, hanem a mindennapokat könnyítheti meg akár egy kisvállalkozásnál is.
Most a mellettük szóló érveket, és a fő alkalmazási területeket szedtük össze.
Miért automatizáljunk robotokkal?
A szoftver robotok alkalmazásának előnyei és hátrányai is sokban megegyeznek a valódi robotokéival:
- napi 24 órában képesek dolgozni
- lényegesen kevesebb hibát vétenek az embereknél, és jóval gyorsabbak
- akár 65%-kal olcsóbb lehet, mint az emberi munkaerő
- a döntéshozók átlagosan 20-30%-os hatékonyság növekedésre számítanak az ügyfél kezelésben és a pénzügyi folyamatoknál, egyes esetekben 50%-os javulás is elérhető
- az RPA rendszerek miatt nem kell alapvetően megváltoztatni a meglévő informatikai környezetet, hiszen a meglévő munkavégzést szimulálják
- ha változik a folyamat, az RPA-megoldás gyorsan hozzá igazítható
- az egyre értékesebb emberi munkaerőt felmenti az ismétlődő feladatok elvégzése alól
Milyen feladatokra érdemes használni az RPA-t?
A vállalati működés automatizációja során kikerülhetetlen kérdés, hogy mely folyamatokat / folyamat lépéseket érdemes robotokra bízni.
Az alábbi felsorolásban összegyűjtöttük az RPA támogatásra alkalmas folyamatok jellemzőit:
- gyakoriak és standard módon futnak le
- jól dokumentáltak és stabil üzleti alkalmazásokra épülnek
- jelentős humán erőforrást kötnek le (pl. tömeges adat bevitel / ellenőrzés)
- nem túl komplexek, ha vannak döntési pontok azok pontosan meghatározhatók (és jól strukturáltak)
- kritikusak a vállalat működésére nézve (rendelkezésre állás, precizitás)
- végrehajtása demotiválja a munkatársakat
- olyan rendszert érintenek, amihez korszerű adatinterfész nem, vagy csak nagyon költségesen fejleszthető
A jellemzők alapján könnyen átgondolhatjuk, hogy mely tevékenységek azok a saját vállalkozásunkban megfelelnek a ezeknek a jellemzőknek, vagy azok egy részének.
Segítségül néhány példa:
- Riportok generálása
- Űrlapok kitöltése
- Adatfeldolgozás
- Ismétlődő dokumentumok előállítása
- Értesítések kiküldése (pl. lejáró szerződésről)
- Pénzügyi – könyvelési terület automatikus, ismétlődő feladatai
Ezeket a szempontokat és példákat figyelembe véve, átgondolva a vállalkozás működése látványosan hatékonyabbá válhat, és értékes munkaerő szabadulhat fel a „robotszerű” munkavégzés alól.