E-könyvünkben arra adunk választ, hogy mivel jár egy egyedi fejlesztésű, építőipar specifikus szoftver fejlesztése és bevezetése egy multinacionális vállalat életében. A Duna-Dráva Cement Kft. (DDC) hazánk egyik meghatározó építőanyag-gyártója, amely cementet, transzportbetont, valamint kavics és beton adalékanyag termékeket állít elő, szolgáltatásai a betontechnológia teljes spektrumára kiterjednek. A vállalat két, németországi székhelyű építőanyag-ipari társaság, a HeidelbergCement Group és a SCHWENK Zement KG tulajdonában van. A DDC-nek alkalmazkodni kell az anyavállalat irányítási modelljéhez, így az alkalmazott egyedi fejlesztésű szoftverektől is elvárás, hogy kiválóan idomuljanak a multinacionális környezet elvárásaihoz. Nézzük ez hogyan valósult meg egy olyan speciális szoftver esetében mint a MixP megoldása, amely kifejezetten a betongyártás követelményeinek megfelelően lett kifejlesztve.
Interjú alanyunk Lugosi Péter BPMI menedzser, aki az alkalmazott üzleti folyamatok eredményes kialakításáért és fejlesztéséért felelős. Jelenleg e-könyvünk kivonatolt verzióját olvassa, a teljes riport az oldal alján található hivatkozásra kattintva érhető el.
Mi vezetett az egyedi fejlesztésű szoftver bevezetéséhez és milyen előnyei vannak egy ilyen megoldásnak?
L.P.: Egyedi szoftver megoldás terén a rugalmasság egy lényeges szempont. A mi esetünkben ez a flexibilitás úgy nyilvánul meg, hogy a rendszer képes lekezelni azon vegyesvállalatainkat, amelyek egy- vagy kéttelepes kisvállalkozások integrációját jelentik a DDC üzleti modelljébe. Mindezek mellett, egy saját fejlesztésű szoftver képes az olyan komplex szervezetek lekezelésére, mint a beton- és kavicsüzletágunk, valamint lehetővé teszi az olyan központi támogató funkciók integrációját, mint a logisztika, beszerzés és ügyvitel. Ebből adódóan mind a két irányt nagyon rugalmasan támogatja az egyedi fejlesztés, hiszen a kisebb vállalatok esetében szükségtelen bizonyos folyamatok lekezelése, míg egy nagyvállalatnál meglehetősen sok ügymenetet kell működtetni.
Mennyire kellett a belső folyamatokat átalakítani az egyedi fejlesztésű szoftver bevezetése során?
L.P.: Ez fordítva működött. Az egész inkább a munkafolyamataink és a belső üzleti folyamataink tudatos tervezésével kezdődött, amikor ezzel készen voltunk megtörtént ezen folyamatok leképezése, majd ehhez indítottuk el a MixP fejlesztését és a modulok kialakítását. Bármely dobozos megoldás a DDC-nél szóba sem jöhetett, mert tudatosan alakítottuk ki a vállalatra szabott, üzletág specifikus folyamatainkat. Ha van egy olyan agilis vezető, aki vizionálni tudja mind a napi, mind a jövőbeli működést, vagyis meg tudja fogalmazni azt, hogy hogyan lehet hatékonyan működtetni egy adott piacon egy adott üzletágat, akkor jó úton jár. Ez már hozza magával ugyanis azt, hogy a jövőképet le tudjuk képezni először szervezetre, majd munkafolyamatokra.
Miért volt szükség a MixP egyedi szoftver sales modullal való bővítésre?
L.P.: A Readymix Hungária Kft. beolvadásával nagyon komoly szervezeti változások történtek beton- és a kavicsüzletágunkban. A beolvadással kétszeresére nőtt a társaság betonüzletága, és újabb bányákkal gyarapodott a kavicsbányászati és – értékesítési terület is. Ez volt az oka a sales modullal való bővítésnek, hiszen egy ilyen szervezeti változást rendszer szinten is le kellett kezelni.
Vezetőként miben segíti a MixP a napi munkádat?
L.P.: Elsősorban az üzleti folyamatok, a rendszer kialakítás és fejlesztés, valamint a projektek vezetéséért vagyok felelős. Fontos, hogy azon információk, melyek az üzletmenet során kialakulnak, lehívhatóvá válnak a rendszerből. Tehát maga a riportolási felület áttekinthetővé teszi a napi folyamatokat. Fontos szempont továbbá, hogy a MixP integrálható a multinacionális környezetben ma már általános BI (business intelligence) folyamatokkal és BI eszközökkel. Egy ilyen egyedi megoldás, a szükséges információkat adatbázis jelleggel tudja biztosítani a BI eszközöknek, amelyek már nagyon árnyalt elemzésekre adnak lehetőséget.
A teljes e-könyvet itt tudja igényelni: