A mesterséges intelligencia egyre több területen tudja támogatni a vállalati működést, a hatékonyság növelését. Azonban az még nem látszik, hogy vállalkozások tömegeit alakítaná át rövid távon.

A cégvezetőknek, IT vezetőknek a realitás talaján kell maradniuk, és az óriási hype közben megtalálni a megfelelő megoldásokat, saját tevékenységeik automatizálására. Számos oka van annak, hogy a vállalaton belüli értelmes mesterséges intelligencia bevezetése tovább tart, mint azt sokan gondolják.
Vegyünk sorra néhány szempontot.

  1. Az emberi munka összetettsége

Becslések szerint egy átlagos ember óránként 2000 döntést hoz. Ezek egy része rutinszerű és kevés átgondolást igényel, mások sokkal összetettebbek és árnyaltabbak. Munkahelyünkön nap, mint nap hatékonyan dolgozunk fel rengeteg beérkező információt. A döntésekhez figyelembe veszünk többek között biztonsági kérdéseket, a társadalmi normákat, kollégáink és munkáltatóink igényeit, valamint a pontosságot és a stratégiai célokat. Ugyanakkor ezeket a döntéseket szóban, írásban és gesztusokkal tudjuk kommunikálni több rendszer és munkafolyamat segítségével.

Igaz, hogy a számítástechnikai technológiák és az egyre hatékonyabb adatkezelés segíti a vállalkozásokat a rutinszerűbb, alacsony értékű döntések meghozatalában, ugyanakkor minden bonyolultabb dolog továbbra is emberi közreműködést és felügyeletet igényel. A vállalat sikere vagy bukása múlik a meghozott döntéseken, ezért át kell gondolni azok delegálását. A chatbotok például sok olyan funkciót átvettek és fognak még átvenni, amelyeket jelenleg emberi erővel működő call centerek látnak el, azonban ezek szigorúan meghatározott paramétereken belül működnek, beleértve az adatbeviteli lehetőségeket és az adható válaszokat is.

  1. AI hallucinációk

A mesterséges intelligencia hallucinációinak problémája azt jelenti, amikor egy nagy nyelvi modell hitelesnek tűnő, de kitalált eredményeket mutat be. Ezt a tényezőt nem szabad alábecsülni a vállalati mesterséges intelligencia bevezetésekor. Becslések szerint a ChatGPT hallucinációs rátája 15% és 20% között van, ami üzleti területen elfogadhatatlan adat a kritikus döntések meghozatala szempontjából.

A hallucinációk csökkenthetők a vállalati rendszerekben a nyelvi modellek finomhangolásával. További fejlesztések érhetők el, ha a lekérdezéseket bizonyos területekre korlátozzák, valamint különböző nyílt forráskódú eszközökkel (pl. Langkit, Guardrails) vagy olyan szabadalmaztatott termékekkel, mint a Galileo. Ezek az eszközök és keretrendszerek még a fejlesztés korai szakaszában vannak, és a felhasználóknak különböző szempontból kísérleteznek velük. Biztosan éveknek kell eltelnie, amíg a hallucinációk elfogadható szintre csökkentésével előállnak széles körben alkalmazható megoldások.

  1. Szokások és munkafolyamatok megváltoztatása

 Amíg a közösségi média fogyasztói gyorsan elfogadják a technológiai újításokat (lásd okostelefonok), addig a vállalaton belül általában sokkal lassabb ez a folyamat. A munkafolyamatok, a felhasználói képzés és a policy-k fékezik az új hardver- és szoftvermegoldások bevezetését. A felhő technológia, az általános adatformátumok és API-k bizonyos mértékben csökkentették ezeket az akadályokat, de még mindig jelentősek. A Gartner nemrégiben végzett felmérése szerint az ügyfélszolgálati képviselők 45%-a, ha teheti, kerüli az új technológiák alkalmazását, és inkább a régi rendszerekre és eszközökre hagyatkozik.

Aaron Levie, a Box vezérigazgatója nemrégiben kétségeit fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a mesterséges intelligencia rövid távon jelentős hatással lesz a digitális átalakítási kezdeményezésekre. Szerinte még messze vagyunk attól, hogy ezek az eszközök akár 10 percet is pótolhassanak abból, amit egy valódi ember csinál.

Hogyan tovább?

Az látszik, hogy a generatív AI-al kapcsolatos kezdeti hype és izgalom kezd alábbhagyni, és reálisabb elvárások jelennek meg. Sokatmondó, hogy a ChatGPT webhely forgalma csaknem 10%-kal esett vissza júniusban májushoz képest, miközben a felhasználók 9%-kal kevesebb időt töltöttek az oldalon. Nyilvánvalóvá válik, hogy ezeknek az új eszközöknek a vállalaton belüli gyakorlati alkalmazása még jelentős további testreszabást és befektetést igényel. E felismerés hátterében a sok emberi munka összetettsége és finomsága, valamint a fogyasztói bizalom fenntartásának szükségessége áll. Azonban ostobaság lenne, ha nem haladnánk tovább ezen az úton, hiszen a lehetséges eredmények jelentősek.

Bár az ügyfeleinknek kínált szoftvereink egyelőre nem AI alapúak, a Pentatrade csapata is kihasználja az AI nyújtotta lehetőségeket, egyre több területen.

Ha lecserélnéd a jelenlegi üzleti megoldásodat, vagy csak segítségre van szükséged, hogy felmérd mikor, milyen jellegű változások javasoltak a céged üzleti megoldásai területén, keresd bizalommal szakértőinket egy ingyenes konzultációért, vagy néhány lehetséges megoldás megtekintéséért! Lépj velünk kapcsolatba ITT!