Manapság már a legtöbb hazai vállalati vezetőknek és döntéshozóknak is ismerősen kell hogy csengjen a CRM kifejezés. A kiélezett piaci versenyben értékes, hosszútávú előnyökhöz lehet jutni egy lojális ügyfélkör kialakításával. A nagyobb ügyfél számmal rendelkező cégeknek hamar létfontosságúvá vált egy jó ügyfélnyilvántartó, az ügyfelekhez kötődő folyamatokat kezelő rendszer bevezetése és működtetése. De mégis, mi az hogy CRM – xRM? Mivel nyújt többet? Hogyan és miért jutottunk el idáig?

Először is az xRm üzleti szemléletének és relevanciájának megértéséhez vissza kell nyúlnunk a múltba; azért, hogy bemutathassuk Önnek, mely változások történtek az iparágban! Az xrm.com leegyszerűsítve a következő mérföldkövekben foglalta össze eme mozaik szavak mögöttes tartalmának darwini fejlődését:

Személyes Információ Menedzsment (PIM – Personal Information Management): Réges-régen egy nem is annyira messzi galaxisban, minden az 1950-s években a Rolodexel kezdődött, ami központosította azon kontakt információkat melyeket gyakran kellett használni. Akkoriban a PIM csak a statikus, diszkrét adatrekordokra korlátozódott és nem nyújtott túl sok ügyfélorientált információt; leszámítva egy kis jegyzetelési lehetőséget a kártya alján, mely tartalmazta az aktuális rekordot. Az összes további infóért, a vállalatoknak további ormótlan, hézag pótló rendszereket kellett alkalmazniuk.

Kontakt Menedzsment Szoftverek (CM – Contact Management Software): A PIM koncepciójának serdülőkorba lépését jelentették azok a menedzsment szoftverek mint pl.: az ACT, Maximizer és az Outlook.

Utóbbi a kései 1980-as és a korai 1990-s években csapódott  bele az informatikával támogatott vállalati megoldások habjai közé. Először biztosítottak olyan értékteremtő funkciókat, melyeket ma már természetesnek vehetünk, mint például az értékesítési folyamatok figyelemmel kísérése akár különböző szinteken is. A vállalatok már nem csak jegyzeteket fűzhettek hozzá a kapcsolataikhoz, hanem egymással könnyen megosztható linkeket is, természetesen egy eléggé kezdetleges formában! Ezek a linkelgetések jelentették az előszelét annak, amit ma CRM-nek hívunk.

A fejlődés további szakaszairól és a mai CRM – XRM kapcsolatáról  jövő héten olvashat a PentaTimes-n. Térjen vissza hozzánk, hogy együtt folytathassuk tovább időutazásunkat!

 Szép napot!