Olvasási idő: 5 perc

A mikromenedzsment káros szenvedélyként eszi be magát a hétköznapokba és kiirt mindent, ami az útjába áll. A jelenség leginkább a családi vállalatokat érinti, bár alapvetően személyiségfüggő ez a toxikus vezetői stílus. A „szótár” szerint a mikromenedzsment nem más mint, amikor a felettes egy adott folyamat, feladat, vagy projekt megvalósításába a kelleténél nagyobb mértékben belefolyik, ezzel gátolva annak előrehaladását. Hogyan is engedhetnénk ezt el, amikor vezetőként erősen nyom minket a felelősség súlya?

Hogyan ismerheted fel, hogy mikromenedzser vagy?

1. Nem delegálsz feladatokat.

2. Óránként megzavarod embereidet, hogy éppen min dolgoznak.

3. Mindig beleavatkozol mások feladataiba, mert azt hiszed a te módszereid jobbak.

4. Jobban figyelsz a részletekre, mint a projekt egészére.

5. Kisajátítod a döntéshozatalt.

6. Figyelmen kívül hagyod a többi alkalmazott tapasztalatát/szakértelmét, mert egyszerűen senkiben nem bízol meg igazán.

7. Hamar beskatulyázod embereid, nem hagysz nekik teret és időt bizonyítani.

8. Elavult eszközeid vannak mindenhez, többnyire a leveleződ és a naptárad az egyetlen támaszod.

A „bólogató János” szindróma

A kontrollmánia legnagyobb veszélye, hogy csökkenti az emberek kreativitását. Az ilyen légkörben dolgozóknak csak a főnök elégedettsége a lényeg, ezért nem mernek eltérni a megszokott rutintól. Ennek eredménye a fejlődés megrekedése, ami egy vállalat életében óriási hátránnyal bír.

Elegancia és vállalati szoftverek

Ma már sok vállalatnál kell lennie valamilyen szoftveres támogatásnak, legyen az egy vállalatirányítási, CRM, dokumentumkezelő rendszer vagy más egyedi IT megoldás. Ezeket a rendszereket érdemes mankóként használni, ha szabadulni akarunk irányításmániánktól, mert megteremtik az elegáns vezetői stílusnak azon módját, amikor nem kell egy bizonyos szint alá ásni magunkat.

Mi a jó gyakorlat?

  • Legyen egy egységes platform, amit mindenki használ a projektek állapotának, a munkaidő, a feladatok stb. rögzítésére. Itt jön képbe az elegancia, amikor nem piszkáljuk 2 óránként Marikát azzal, hogy épp mit csinál, helyette megnézzük a nap folyamán elvégzett teendőit a CRM rendszerben.
  • Közösen beszéljünk meg határidőket és priorizáljunk feladatokat.
  • Legyenek egy napja a hétnek, amikor minden munkacsoporttal státusz megbeszéléseket folytatunk. 
  • Soha ne szóljunk bele csoporton belül a munkamegosztásba, ezt bízzuk az aktuális felelősre.
  • Ne szabdaljuk szét a munkanapot ad-hoc megbeszélésekkel.
  • Kérj visszajelzést. Egy CRM rendszerben látod a kiosztott feladat aktuális státuszát és a hozzá fűzött megjegyzéseket.
  • Hallgasd meg embereid ötleteit, kérd ki véleményüket bizonyos folyamatok hatékonyságának javítására. Erre jó kódszer lehet egy belső kérdőív összeállítása.
  • Delegálj feladatokat, haladj fokozatosan, ne legyél türelmetlen magaddal szemben.
  • Fogalmazzuk meg egyértelműen az elvárásainkat, de ezek legyenek magas szintűek, a részletek kidolgozását és a munka felosztását pedig bízzuk a felelősökre.

Összességében elmondható, hogy egy többéves beidegződésen nehéz változtatni, de ha a megfelelő eszközök állnak rendelkezésünkre megéri. Érezhetően jobb lesz a vállalati légkör, motiváltabbak lesznek alkalmazottaink és mi sem kerülünk az őrület határára, sőt, végre esélyünk lesz élvezni, amit csinálunk a lehető legminimálisabb erőfeszítéssel.

Tovább vállalati megoldásainkhoz!

Igényelje ingyenes tanácsadásunkat!