Olvasási idő: 5 perc
Sok kérdés merül fel egy ERP – vállalatirányítási rendszer – bevezetés folyamatában. Segítségképpen most válaszolunk azokra, amelyekkel mi is gyakran találkozunk a rendszer integráció során.
1. Egy vállalatirányítási rendszer bevezetése csak a nagyvállalatoknak éri meg igazán?
Ma már a kisebb méretű és különféle iparágba tevékenykedő vállalkozás számára készül vállalatirányítási szoftver, méghozzá azért, hogy egy kisebb cég is szélesebb körben tudja lefedni belső működését egyetlen ERP segítségével! Példaként a MAGO vállalatirányítási rendszerét, éppen ezért kifejezetten a KKV szektor szereplőinek ajánljuk. Olyan minőségi megoldást kell választani, ami testreszabható annak függvényében, hogy milyen működési területet kell lefednie, ami azt jelenti, hogy igény szerint bővíthetjük ERP-énket plusz modulokkal, de dönthetünk olyan bizonyos funkciók mellőzése mellett is, amelyekre egy kisebb vállalatnak nincs szüksége.
2. Hol és hogyan térül meg egy ERP bevezetés a vállalat számára?
Kérdés mi volt a vállalat célja. Hatékonyságnövelés az átfutási idők és a selejt csökkentésével? Ezeket könnyű ellenőrizni, mérni. Tapasztalatunk szerint itt a rövid távú megtérülés kalkulálása meg is áll. A költségek a (TCO), a bevételek és ROI vizsgálata egy hosszabb folyamat eredménye lesz, ami 3-5 éves ciklust ölelhet fel.
3. Mennyire kell illeszkednie egy ERP-nek a magyar jogszabályi változásokhoz?
Nagyon, hiszen a hazai jogszabályok meglehetősen gyakran változnak, amihez olyan ERP szükséges, amely ezekre rugalmasan tud reagálni. Ha ERP bevezetésről tárgyalunk, erre a pontra mindenképpen térjünk ki a bevezető vállalattal.
4. Egy ERP rendszer bevezetése milyen mértékben követeli meg a vállalat belső folyamataink újra gondolását?
Három lehetőség létezik. Az egyik, hogy ragaszkodunk saját üzleti modellünkhöz és egy olyan rendszert kérünk a bevezetőtől, ami teljesen egyedi. Itt nagyon magas költségekkel kell számolnunk. A másik lehetőség, hogy egy standard dobozos modellt választunk, amihez új vállalati folyamatokat alakítunk ki. Ennek az előnye, hogy ez a legolcsóbb és legkiszámíthatóbb megoldás (rendszer szempontjából). A legjobb megoldás az aranyközépút, amikor kiválasztjuk a saját igényeinkhez legközelebb álló félig dobozos, de mégis nagyon jól testreszabható rendszert és a különbségeket úgy hidaljuk át, hogy a szervezeti oldalon és az ERP beszállító oldalán is végzünk/végeztetünk módosításokat.
5. Hogyan lehet hatékonyan az új rendszert a vállalat hétköznapjaiba integrálni?
Egy új rendszer elfogadtatása nem egyszerű, éppen ezért ne sajnáljuk a munkatársak képzésére szánt energiát. A képzést lehetőleg ismételjük meg többször minden egyes kollégánál, akik a szoftverrel dolgoznak. A bevezetés után borzasztóan kell ügyelni arra, hogy mindenki megfelelően és lelkiismeretesen használja a rendszert. Jelöljünk ki több területi felelőst, akik gondoskodnak az új technika helyes és rendszeres használatáról. Szintén vezetői felelősség, hogy rugalmasan álljunk munkatársaink igényeihez és az ő reális elvárásaik szerint alakítsuk az ERP-t. Végül, de nem utolsó sorban a vállalatirányítási rendszer helyes használatát támogatja, ha kialakítunk egy belső folyamat leírást arról, hogyan integrálódjon ERP-énk a napi munkavégzésbe és ezt a munkatársaink rendelkezésére bocsátjuk.
+1. Mire kell még ügyelni az ERP szoftver minősége mellett?
Kétségtelenül fontos, hogy jó szoftvert válasszunk, ám hiába az ütős megoldás, ha frissíteni vagy testreszabni kell a rendszert, esetleg jogosultságot kell benne módosítani, amennyiben személyügyi változás történik. A bevezető vállalatot körültekintően válasszuk meg tapasztalat, megbízhatóság és olyan “best practices” (jól bevált módszerek) tanácsok alapján, amelyekből profitálhatunk.