Olvasási idő: 15 perc

Visszatértünk, szóljon a PentaTimes!

Biztos kíváncsi vagy arra kedves olvasó, hogy mi az oka annak, hogy ennyi idő kimaradt az előző és a mostani PentaTimes blog cikkünk között.

A mindennapos COVID-19 okozta kellemetlenségek elővigyázatosságok, különféle pályázati munkák és a napi operatív működés közepette kell, hogy kicsit megálljunk és szétnézzünk merre is tartunk, merre szeretnénk eljutni, megnézni eddigi teljesítményünket, majd értékelni és aszerint továbbhaladni, s nem is kétség cégünk komoly vízválasztóhoz érkezett, mert számos vállalkozáshoz hasonlóan, mi is fejest ugrottunk a webinárok, online workshopok tengerébe és egy igen komoly témával nyitottuk az évet, fő témája a digitális munkaerő volt. Megéri követni minket, mert az elkövetkezendő időkben felgyorsulnak az események és készülünk egy kis meglepetéssel is az olvasó közönségnek.

Vágjunk is bele, nézzük, mi történt workshopunkon.

A digitális jólét, avagy a fejlődés záloga a technológia

Nap, mint nap azzal szembesülünk, hogy a világunk folyamatosan gyorsuló ütemben fejlődik, egyre nagyobb hangsúlyt kap életünkben a digitális jelenlét, az automatizmusok, amik használata hatékonyságunk növekedése mellett, számos előnyt és lehetőséget jelent egy cég működésében, nem beszélve arról, hogy segítségünkre vannak olyan válság helyzetben is, mint a COVID-19, ellenben ezek hiánya, lassabb működést, és akár ügyfeleink elpártolását is eredményezheti. Fontos tehát, hogy tisztában legyünk a digitalizáció adta lehetőségekkel, tudjunk lépést tartani vele magasabb szinteken is.

Robotszoftverek – út a digitális világba 

Információ technológiával foglalkozó vállalkozásként tudjuk, hogy a fentiek komoly kérdéseket vetnek fel munkáltató és munkavállaló oldaláról egyaránt, ezért lett az április 15-én, az öt éve alapított Növekedési és Tudásközpont keretében, a Budapesti Corvinus Egyetem társszervezésében, szűk körben megrendezett, exkluzív worshopunknak választott témája a robotszoftverek és digitális munkaerő.

Házigazdánk Dr. Szabó Zs. Roland vezető- és szervezetfejlesztési, válság- és változásvezetési szakértő volt, aki korábban Európa legnagyobb innovációs megújulás programjában (EIT) vezette informatikai nagyvállalatok, kutatási projektek, és magas növekedési potenciállal rendelkező startupok innovációs folyamatait, továbbá jelenleg is digitális, üzleti transzformációs projekteken dolgozik együtt számos vállalattal.

Online workshopunk tapasztalatai – összefoglaló és tapasztalatok a piacról

Az eseményünk felvezető előadás indította, ami meglepően nagy érdeklődést váltott ki a csoport valamennyi tagjában, hiszen megtekinthettünk érdekes és egyben különleges megoldásokat is, ahol a robot zenét szerzett, zenekart vezényelt, és sok más hasonló nem mindennapi tevékenységet végzett.

Már ebből is tapasztalhatjuk mekkora lehetőségek vannak a digitális világban, és ez csak a jéghegy csúcsa!

A folytatásban mi is prezentáltunk gyakorlatorientált videókat, ahol a robot maga töltött le banki kivonatokat, rögzítette vállalatirányítási rendszerbe (ERP) a számlautalásokat, nyomtatott ki számlákat.

Gondoljunk csak bele, hogy ezzel mennyi időt, energiát és emberi erőforrást spórol meg cégünk számára.

De vajon tudjuk-e, hogy mit csinál pontosan egy szoftverrobot? eltudjuk képzelni annak működését a gyakorlatban?

Készültünk pár figyelemreméltó videóval, amit most te is megtekinthetsz ha az alábbi linkek valamelyikére kattintasz:

Kattints ide és tudd meg, mit csinálnak pontosan a szoftverrobotok!

Kattints ide és tudd meg, hogyan működnek a gyakorlatban!

Kik voltak a leginkább érdekeltebbek a szoftverrobotok témakörben?

Rendezvényünk résztvevői a céges elit nívós képviselői: felsővezetők, szakemberek, gazdasági vezérigazgatók, elsőszámú gazdasági vezetők, akik felismerték az automatizációban rejlő lehetőségeket. Így már kevésbé meglepő lehet számunkra az a tény, hogy a hallgatóság által képviselt valamennyi vállalkozás tervez bevezetni, vagy már bevezetési fázis alatt van náluk szoftverrobot és már a kezdetben merültek fel olyan kérdések, amik mellett egyik vállalkozás sem mehet el válaszok nélkül.

A kérdések megválaszolásában segítségünkre volt a Budapesti Corvinus Egyetem szakértő kollégái, akik olyan veszteségpontokat tártak fel, és világítottak meg, amikre hatékony megoldásokkal, tanácsokkal tudtunk szolgálni, valamennyi résztvevőnek.

Eseményünk jellegéből adódóan, minden vállalattal egyenként foglalkoztunk, megkérdeztük őket arról, hogy hogyan működnek és mik a terveik az adott területen, amik lényegi kérdések a robotszoftverek bevezetésénél. A folytatásban a képviselők tették fel az őket leginkább érintő problémákkal kapcsolatos kérdéseket, amik gátat szabhatnak a sikeres bevezetésben.

Milyen buktatói lehetnek a szoftverrobotok bevezetésének? – Cégvezetői tapasztalatok és javasolt megoldások

Számos kérdés, és válasz született, azonban voltak olyan kérdések, amik többeket is foglalkoztatott.

Ilyen volt például, hogy hogyan nyerje meg saját munkavállalóit, hogy az ügy mellé álljanak? Ismerjük azt az esetet, mikor konkurencia szab gátat, vagy gazdasági környezet de, hogy a saját dolgozónk? Ez sajnos nem egyedi probléma, mi lehet vajon ennek az ellenállásnak a háttere?

Alapvetően a dolgozók elismerik a robotizáció hatékonyságát és a vállalati eredményességét mégis ellenállnak, ennek oka, hogy féltik a pozíciójukat, félnek, hogy elveszítik állásukat.

Hogyan oldhatunk fel egy ilyen szintű problémát? Van egyáltalán erre jó megoldás?

Ahogy minden cég eltérő, és egyedi, úgy a megoldás is cégre szabottan kell kínálnunk. Területre specializált tréningeken, workshopokon, komolyabb szintű és mértékű probléma esetén akár teljes szervezetfejlesztésen, szervezet-átalakításon keresztül hatékonyan kezelhető ez a jelenség.

Fel kell tárnunk az oktatások alkalmával, akár tesztelésekkel, hogy az adott munkakör milyen kompetenciákat igényel, milyen más egyéb kompetenciái vannak, amik a vállalat hasonló fontosságú és hasznosságú területén kamatoztatható.

Nagyon fontos, hogy a munkavállalónk, érezze azt, hogy foglalkozunk vele, hogy értékes munkaerőt képvisel a cégen belül. Tudatosítanunk kell benne, és el kell neki magyarázni, hogy az új rendszer nem ellene, hanem inkább érte van, és az átszervezéssel a célunk az is, hogy munkáját magasabb szinteken, minőségben, jobb munkafeltételek és körülmények mellett végezhesse.

Kiemelten fontos, hogy amennyire csak lehetséges tartózkodjunk a leépítésektől és az elbocsátásoktól, tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy ezt és az ezzel járó további kellemetlenségeket elkerüljük, akár külső szakértő bevonásával is. Ellenkező esetben olyan szintű dolgozói ellenállásba ütközhetünk, ami megakaszthatja vállalkozásunk operatív működését is és komoly veszteségeket realizálhatunk, akár úgy is, hogy volt kollégáink lejárató hadjáratba kezdhetnek ellenünk, pozícióba helyezve a konkurenciát.

Természetesen sok esetben tapasztalhatjuk, hogy vannak olyanok, akik ellenzik a változást és semmilyen együttműködést nem mutat irányunkba, ebben az esetben érdemes tanácsadókat bevonni a folyamatba.

Cégünk folyamatai és az információ hiánya, mint akadályozó tényező

A humán állományt érintő kérdés mellett felmerültek cég specifikus technológiai kérdések is. Ezek szintén olyan kérdések, amit nem tudunk általánosítani egyedi vizsgálatot igényel, ezért ez sem könnyű kérdéskör.

Mit is tehetünk ebben az esetben, hogyan fogjunk neki a megoldásnak?

Ahhoz, hogy a technológiai újítást bevezethessünk szükség van alapvető kérdések tisztázására, egy átfogó ismeretre a cég területeiről és folyamatairól, pontos és hiteles információkra van szükség, hogy egyáltalán beletudjunk ebbe kezdeni.

Minden résztvevőt arra ösztönöztünk, hogy a kezdeti lépésekben, még ne rögtön a megoldással kezdjen, hanem a kezdetekben mérje fel a folyamatait, s nézze meg, hogy hol, cégének melyik területén tudja elindítani a legnagyobb üzleti haszonnal a robotika bevezetésének folyamatát.

Ezt azért javasoljuk, mert azok a dolgozók, akik konkrétan a bevezetés sikerességében kételkednek, látván annak eredményességét, bizalmat kelthetünk bennük, hinni kezdenek a rendszer működésében, csökken az ellenzők száma, és akár további támogatókat is szerezhetünk.

Ne legyenek kétségeink, a dolgozók beszélnek egymás között. Megosztják tapasztalataikat, véleményüket egymással, értékes szövetségeseket nyerhetünk általuk, akik segíthetnek a rendszer sikerességében.

Amennyiben a bevezetett technológiai újítás, munkaköröket szüntetne meg, itt is mindenképpen érdemes első körben a megszűnő területen dolgozók áthelyezését előirányozni, hogy más területen értékes munkát tudjon végezni, s lehetőség szerint tartózkodjunk az elbocsátásoktól, hiszen még ha támogató is a dolgozói közegünk, ugyan azokkal a problémákkal szembesülhetek, mint a fentebb részletezett esetben.

A bevezetés sikerességét nagyban növeli, hogy ha már a tervezési fázisban olyan gyakorlott szakértőket, tanácsadókat vonunk be, akik erre a szakterületre specializáltak.

Milyen következtetéseket vonhatunk le workshopunkból?

A végső konklúziónak elmondhatjuk, hogy workshopunk témáját illetően egyre nagyobb érdeklődés és hangsúly helyeződik az automatizmusok világára, egyre több vállalat a piac minden szegmenséből dönt úgy, hogy kihasználja az új technológiák adta lehetőségeket és növeli működési hatékonyságát általuk, pénzt, időt, emberi erőforrást megspórolva.

Összességében eseményünk jó hangulatú, mindenki számára hasznos és kellően informatív volt, a résztvevők proaktívak voltak, és nagyon örülünk annak, hogy minden felmerülő lényegi kérdésre konkrét válaszokkal szolgálhattunk, támogathattuk válaszainkkal, megoldásainkkal a robotszoftverek bevezetésén gondolkodó Magyar vállalatok sikeres technológiai fejlesztését.

A workshopunkon képviselt szervezetek:

Pannon Fine Food Kft., Farmol Hungary Kft., Kaluterm Kft., Vasútépítők Kft., BonOffice Kft. RQC Kft., Aviagen Kft., Kometa 99 Zrt., CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., Kunsági Malom Kft., Sole-Mizo Zrt., Hunlad Zrt.

Ezúton is köszönjük részvételüket, értékes tapasztalataikat és kérdéseiket, amivel hozzájárultak a workshopunk sikerességéhez.

Legyél ott te is legközelebbi workshopunkról!

Következő eseményünk május 27-én kerül megrendezésre, ami szintén egy izgalmas témát ölel fel és nem kevesebb felkészülést igényel, mint áprilisi eseményünk.

Ne maradj le következő eseményünkről, hiszen egy ma igencsak aktualitással, a COVID-19 pandémia és a digitalizáció témakörrel érkezünk.

Kattints ide, vedd fel velünk a kapcsolatot és biztosítsd be helyed májusi eseményünkre!!