Egy vállalat hatékony digitális átállásához gondolkodásmódbeli változásra van szükség. A digitalizációt nem szabad célként kezelni, ez sokkal inkább egy eszköz arra, hogy elérjük amit akarunk. Jobb erre felkészülni, hiszen a digitális átállás valódi versenyelőnyt jelent és aki nem lép lemarad. A digitalizáció hullámát a technológia előretörése idézte meg, és nem is kell messze mennünk, hogy rájöjjünk már sokkal inkább a hétköznapjaink része mint hinnénk.  Gondoljunk csak az új szabályozására, miszerint minden belföldi ügyletre és belföldön nyilvántartásba vett adóalany részére kibocsátott számláról adatot kell szolgáltatni a NAV részére. Valójában ez is a digitalizáció nagyon szoros része és egy olyan változás előszele, amely minden egyes vállalatot érint majd. A digitalizáció érdekében sok cégvezető meg is teszi a kötelező lépéseket, de sokan nem tudják mit takar ez pontosan és „ahány ház, annyi szokás” alapon sokféleképp értelmezik a jelenséget.


Felelősség.

Egy vállalkozás versenyképességét és sikerét sok tényező befolyásolja, de nem túlzás azt állítani, hogy a digitalizált folyamatok nagy (és egyre nagyobb) mértékben fognak hatni rá. Nem jó taktika, ha a digitalizációt mint magát célként tűzzük ki magunknak, hiszen ez egy eszköz arra, hogy céljainkat elérjük. Egy hazai kutatás szerint a cégvezetők nagy része kultúrális vagy módszertani váltásként gondol erre a folyamatra, de vannak akik IT beruházásként kezelik a kérdést és kevesen vannak, aki azt gondolják, hogy a digitalizáció egy új gondolkodásmódot takar. A digitalizációban rejlő örömöt csak azok fogják élvezni, akik valóban nyitottak az új dolgokra, új célok kitűzésére, új eszközökkel. Egy biztos, a sikert mindenki áhítja, azonban ez az addigi működési folyamatok érintése nélkül valószínűtlen, hogy be fog következni.

DE MI A  CÉL?

A digitalizációt nem szabad csak eszköz oldalról megközelíteni. Egy sokkal magasztosabb cél érdekében kell, hogy történjen a vállalatok digitális átállása nevezetesen, hogy hogyan tudnak a vállalatok új vásárlóerőt szerezni, hogyan tudják megtartani meglévő ügyfélkörüket és hogyan tudják javítani szolgáltatásaik minőségét. Ahogy már számos korábbi cikkünkben megírtuk, itt is szeretnénk hangsúlyozni az adatok fontosságát. Egy vállalat órási adathalmazzal dolgozik és ebből kell kiszűrni azon információkat, melyek alapján gyorsan és jó döntéseket tudunk hozni. Ezért a folyamat előkészítése és a célok pontos meghatározása nagyon fontos.

Az emberi tényező.

Ez befolyásol mindent. Tapasztalatból mondhatjuk, sok cég küzd azzal, hogy például egy bevezetett IT megoldásnál elfogadtassák az új rendszert a munkatársakkal, és szorosan a vállalati kultúrához integrálják az újdonságot. Ennek egyszerű oka van: az emberek nagy része nem szereti a változást. A digitális átalakulás megkövetel egyfajta paradigmaváltást. A vezetőség mellett az összes dolgozót vonjuk be a folyamatba és ha már elmozdultunk valamilyen irányba, gondoskodjunk a kiterjedt edukációról. Amennyiben lehetőség van rá, mutassuk meg a dolgozóknak, hogy ők személy szerint hogyan profitálhatnak az újragondolt folyamatokból.

Digitalizáció és IT.

A digitalizációt nem szabad csak IT kontextusban értelmezni, mert akkor csak a folyamat egyik részével foglalkozunk. Viszont az olyan IT megoldások, mint a vállalatirányítás, CRM vagy dokumentumkezelő rendszerek, esetleg az egyedi szoftverek hatékonyan támogatják a vállalati digitális átállást annak érdekében, hogy valódi versenyelőnyt szerezzünk. Ezen eszközöknek a sikerkritériuma, hogy hogyan tudják a meglévő adatokat feldolgozni és szolgáltatni valamint, hogy egyéni preferenciák szerint mennyire testreszabhatók. Egy minőségi CRM rendszer használata például azért is jelent versenyelőnyt egy vállalat számára, mert azonnali információrögzítést tesz lehetővé, megakadályozva ezáltal, hogy kardinális hibák, pontatlan információk gördüljenek tovább az értékesítési rendszerben. Lényeges szempont még, hogy a bevezető vállalat milyen szupport tevékenységet nyújt, valamint mennyire rendelkezik azon best practice tudással, amit kiválóan tud egy game changer vállalat alkalmazni.

Tovább vállalati megoldásainkhoz!